project - EIP-AGRI Operational Group

Identification of the nutraceutical components of the Campania olive oil processing industry
Identificazione delle componenti salutistiche della filiera olivicola campana

To download the project in a PDF format, please click on the print button and save the page as PDF
Currently showing page content in native language where available

Objectives

The main objective of the project is to identify the health-promoting components (e.g. polyphenols) in products (such as leaves, drupes and oil) of the olive oil processing industry, relating them to the geo-location of each olive grove. The planned work packages include the mapping of selected olive groves in all 5 Campania provinces and the analysis of the nutraceutical components on leaves, drupes and oil. The obtained information including phenotypic, biochemical and genetic characteristics associated with the olive tree, will be analyzed and arranged in database useful to Campania olive oil producers.

Objectives

Obiettivo principale sarà quello di identificare le componenti salutistiche (es polifenoli) in prodotti della filiera olivicola (quali foglie, drupe e olio) correlandole alla geo-localizzazione di ciascun appezzamento. Le attività previste riguarderanno la mappatura degli uliveti delle 5 province campane e l'analisi della componente nutraceutica su campioni quali foglie, drupe e olio. Sulla base di queste informazioni verranno prodotti dataset delle variabili rappresentative delle principali caratteristiche fenotipiche,  biochimiche e genetiche associate all'ulivo dalle quali nascerà un database messo a disposizione ai produttori olivicoli campani.

Activities

The technical / scientific activities can be summarized in:

  1. Selection of no. 25 olive groves homogeneous by cultivar and representative of the 5 Campania provinces.
  2. For each selected grove, and for each year of the project, 2 periods (beginning of September and end of October / beginning of November) representative of the different olive ripening periods are identified.
  3. The sampling of leaves and drupes will be carried out. For drupes only, a color characterization and a 3D analysis will also be performed.
  4. Finally, immediately after milling, the obtained oil will be sampled for each of the 25 olive groves.

Activities

Per quanto riguarda l’attività tecnico/scientifica, essa riguarderà la selezione di n. 25 appezzamenti omogenei rappresentativi delle 5 province Campane ciascuno omogeneo per cultivar. Per ogni appezzamento selezionato, e per ogni anno del progetto, verranno considerate 2 epoche di campionatura rappresentative dei diversi periodi di maturazione: inizio di settembre e fine di ottobre / inizi di novembre verranno effettuate una campionatura di foglie e di drupe. Solo per le drupe, verrà effettuata anche una caratterizzazione per il colore e una analisi 3D. Infine, immediatamente dopo la molitura, per ciascuno dei 25 appezzamenti  verrà effettuata la campionatura dell’olio ottenuto.

Context

L'olivicoltura in Campania rappresenta una delle filiere produttive più importanti non solo per il numero degli operatori occupati ma anche per l'entità delle superfici interessate, per i suoi rapporti con il paesaggio e la difesa del suolo e per il legame tra la storia le tradizioni e la cultura regionale. Le caratteristiche dell'olivicoltura campana sono diversificate nell'ambito regionale per la presenza di un ampio ventaglio varietale, la notevole variabilità climatica. le tecniche agronomiche adottate e le differenti soluzioni tecnologiche. 

Project details
Main funding source
Rural development 2014-2020 for Operational Groups
Rural Development Programme
2014IT06RDRP019 Italy - Rural Development Programme (Regional) - Campania
Location
Main geographical location
Napoli

€ 419496.02

Total budget

Total contributions from EAFRD, national co-financing, additional national financing and other financing.

Currently showing page content in native language where available

Contacts

Project coordinator

  • Aprol Campania

    Project coordinator

Project partners

  • CNR - IRET Istituto di Ricerca sugli ecosistemi terrestri

    Project partner

  • Soc Agricola Roccanormanna

    Project partner