project - Innovative project

Forest- supply chain cooperation for high-end wood products
Co.Bo.Fi. Collaborazione bosco-filiera per prodotti di pregio ad alta diffusione

Ongoing | 2018 - 2020 Italy, Piemonte
Ongoing | 2018 - 2020 Italy, Piemonte
Currently showing page content in native language where available

Objectives

The Co.Bo.Fi project promotes collaboration between forest owners, forestry companies, woodworking companies, wood-based retailers and private customers with the common goal of experimenting with supply chain innovation in Piedmont for the creation of an innovative product, in 100% local wood, with excellent sales prospects also on international markets. The CoBoFi management model shows a positive economic return for every actor in the wood supply chain, including forest ownership.

Objectives

Il progetto Co.Bo.Fi promuove la collaborazione tra Comuni proprietari forestali, imprese del settore forestale, aziende di prima e seconda lavorazione del legno, rivenditori di prodotti di alta gamma a base legno e committenti privati con l’obiettivo comune di sperimentare un’innovazione di filiera sul territorio piemontese per la realizzazione di un prodotto innovativo, in 100% legno locale, di ottime prospettive di vendita anche sui mercati internazionali. Il modello gestionale di CoBoFi mostra un ritorno economico positivo per ogni attore della filiera del legno, inclusa la proprietà boschiva.

Activities

CoBOFI will experiment new mangement models and production technologies starting from a 4ha local forest to produce a preproduction series. This process and product validation will be the basis for a business plan to reach a sustainable market share without requiring high risk investments. The business plan will verify the opportunity for the replication of the model on local/regional forests that will become again source of sustainable economic activities for high value wood products and for the creation of new business opportunities for the enterprises in the supply chain.

Activities

CoBoFi sperimenterà modelli gestionali e tecnologie di trasformazione su di un lotto iniziale di 4ha di bosco, con cui si realizzerà una preserie di qualche centinaio mq di parquet. La validazione di prodotto e di processo darà il via ad un business plan per raggiungere una quota di mercato sostenibile senza investimenti ad alto rischio. Con il Business Plan si verificherà la possibilità di replicare il nuovo modello gestionale su porzioni di bosco locale/regionale che tornerebbe a fonte di attività economiche sostenibili per utilizzi ad alto valore aggiunto e di creare nel breve termine opportunità di nuovo fatturato per le aziende della filiera.

Project details
Main funding source
Rural development 2014-2020
Agricultural sectors
Forestry (wood & timber)

€ 199864,4

Total budget

Total contributions including EU funding.

€ 159891,52

EU contribution

Any type of EU funding.

Currently showing page content in native language where available

Contacts

Project coordinator

  • IRIS srl

    Project coordinator

Project partners

  • Giusiano Legnami

    Project partner

  • Santos

    Project partner

  • Comune di Ostana

    Project partner

  • Comune di Sanfront

    Project partner

  • Unione Montana dei Comuni del Monviso

    Project partner

  • Legnami Valle Po

    Project partner