project - EIP-AGRI Operational Group

LCA OF OLIVE-OIL AND WINEGROWING CHAINS, BY ASSOCIATING ZOOTECHNICAL SPECIES IN OLIVE GROVES, TO INCREASE THE ENVIRONMENTAL AND ECONOMIC SUSTAINABILIT
LCA DELLE FILIERE OLIVICOLE-OLEARIE E VITIVINICOLE, CONSOCIANDO SPECIE ZOOTECNICHE NEGLI OLIVETI, PER AUMENTARE LA SOSTENIBILITÀ AMBIENTALE ED ECONOMICA DELLE AZIENDE - LCA

To download the project in a PDF format, please click on the print button and save the page as PDF
Currently showing page content in native language where available

Objectives

Creation of an eco-sustainable chain of local companies in the olive-oil, wine, livestock and forest sectors, using the LCA approach, in order to allow all the firms participating to the project to have all the necessary fundaments for the certification of the environmental footprint of their products, quantifying the environmental removals during the production processes; evaluating the carbon credits generated by the carbon storage of the plants, with consequent possibility of inclusion of companies in the voluntary carbon credit market.

Objectives

Creazione di una filiera ecosostenibile di aziende locali nel settore olivicolo-oleario, vitivinicolo, zootecnico e forestale, utilizzando l’approccio LCA, nell’ambito di un meccanismo che porti le aziende partecipanti ad avere tutte le basi necessarie per la certificazione dell’impronta ambientale dei propri prodotti, quantificando le rimozioni nell’ambiente durante i processi aziendali, e valutando i crediti di carbonio generati dallo stoccaggio del carbonio delle piante, a seguito della messa a punto di azioni di mitigazione degli impatti, con conseguente possibilità di inserimento per le aziende nel mercato volontario dei crediti di carbonio.

Activities

The first step of the project is the characterization of companies, in terms of organization and production processes, and the collection of data for the implementation of the LCA methodology, which will be carried out for the analysis of the life cycle of the chosen products, through the two different ISO and PEF methodologies. The strategies for the reduction of the impacts calculated and the possible carbon credits obtainable from these measures will be identified and applied. Finally, we will study the feasibility of any certification projects for these credits, in order to lead the companies toward the voluntary carbon credit market.

Activities

Il primo step del progetto è relativo alla caratterizzazione delle aziende aderenti, in termini di organizzazione e processi produttivi, con conseguente raccolta dati ai fini dell'implementazione della metodologia LCA, che sarà effettuata per l’analisi del ciclo di vita dei prodotti scelti, tramite le due diverse metodologie ISO e PEF. Verranno poi individuate ed applicate le strategie per la riduzione degli impatti calcolati e valutati i possibili crediti di carbonio ottenibili da tali misure. Infine, si studierà la fattibilità di eventuali progetti di certificazione di tali crediti, per il successivo inserimento delle aziende all'interno del mercato volontario dei crediti di carbonio.

Context

Il contesto del progetto è quello delle aziende locali umbre operanti nel settore olivicolo-oleario, vitivinicolo, zootecnico e forestale. Il settore può essere considerato un importante comparto per l'economia della regione Umbria. Esso, infatti, è una risorsa tradizionale del territorio umbro che ha origine da una cultura tipicamente contadina. II  progetto mette in pratica una nuova metodologia che ben risponde all’esigenza di innovazione del PSR finalizzata ad accrescere la competitività e la sostenibilità nel settore agricolo, zootecnico e forestale. Tale innovazione si rispecchia nella creazione di un prototipo di azienda, che possa divenire un “esempio estendibile sul territorio regionale” e sia replicabile su vasta scala. 

Project details
Main funding source
Rural development 2014-2020 for Operational Groups
Rural Development Programme
2014IT06RDRP012 Italy - Rural Development Programme (Regional) - Umbria
Location
Main geographical location
Perugia
Other geographical location
Terni

€ 591673.1

Total budget

Total contributions from EAFRD, national co-financing, additional national financing and other financing.

Currently showing page content in native language where available

1 Practice Abstracts

The project proposes the improvement of competitiveness̀, pushing companies towards a system of production with lower emissions in such a way to promote their results towards consumers interested to environmental issues. This implies the creation of an innovative process with a concrete opportunity to achieve a competitive advantage, guaranteeing an adequate economic return for the companies. The added value for the producers is guaranteed in terms of reputation, as well as the potential sale of carbon credits in the voluntary market, also through minor costs and reduced energy loads. The evaluation of the environmental impact in the agriculture business need networking activities and build a partnership with subjects operating in the field of research and innovation design. The approach used is aimed at facilitating the implementation of projects based on cooperation between production and service companies and experts. A partnership of agricultural / livestock and forestry companies has been created in order to allow the cooperation along the production chain of oil, wine and animal husbandry.

Il progetto propone il miglioramento della competitività̀ spingendo le aziende verso la produzione di prodotti con minori emissioni in modo da poter pubblicizzare i loro risultati nei confronti di consumatori orientati verso un green consuming. Ciò implica la creazione di un processo innovativo con una concreta opportunità per conseguire un vantaggio competitivo, garantendo un adeguato ritorno economico per i produttori. Il valore aggiunto per le aziende è garantito in termini di immagine, nonché di potenziale vendita di crediti di carbonio nel mercato volontario, anche attraverso i progetti di efficientemente che sono previsti finalizzati all’abbattimento dei costi colturali e alla riduzione dei carichi energetici. Per introdurre nel settore agricolo la valutazione dell’impatto ambientale di prodotto, è necessario realizzare attività di raccordo e partenariato con soggetti che operano nel campo della ricerca e della progettazione di innovazione. La misura utilizzata è per l’appunto rivolta a facilitare la realizzazione di progetti basati sulla cooperazione tra imprese di produzione e di servizio ed esperti. Si è creata così una partnership di aziende agricole/zootecniche e forestali che cooperano lungo la catena di vita dell’olio, del vino e della zootecnia.

Currently showing page content in native language where available

Contacts

Project coordinator

  • Rete "Life Cycle Assessment"

    Project coordinator

Project partners

  • Agricadd Società agricola srl

    Project partner

  • Agrimeccanica Ottavi di Giontella & C. snc

    Project partner

  • Appolloni Giorgio

    Project partner

  • Appolloni Paolo

    Project partner

  • Azienda Agraria Lungarotti Chiara

    Project partner

  • Bacci Noemio

    Project partner

  • Beatrice Marucci

    Project partner

  • Brunozzi Giorgio

    Project partner

  • Centro interuniversitario di ricerca sull'inquinamento e sull'ambiente Mauro Felli (CIRIAF)

    Project partner

  • Comunanza Agraria dell'Appennino Gualdese

    Project partner

  • Consiglio Nazionale delle Ricerche (CNR)

    Project partner

  • Cooperativa Oleificio Pozzuolese - Società cooperativa agricola

    Project partner

  • Dipartimento di Ingegneria Civile ed Ambientale dell'Università degli Studi di Perugia

    Project partner

  • Dipartimento di Ingegneria dell'Università degli Studi di Perugia

    Project partner

  • Dipartimento di Medicina e Veterinaria dell'Università degli Studi di Perugia

    Project partner

  • Dipartimento di Scienze Agrarie, Alimentari ed Ambientali dell'Università degli Studi di Perugia

    Project partner

  • Farchioni Olii SpA

    Project partner

  • Fattoria Le Selve di Costanza Staffa

    Project partner

  • Fattoria Le Staffe di Letizia Staffa

    Project partner

  • Giontella Marco

    Project partner

  • Buccelletti Stefano

    Project partner

  • Impresa Verde Umbria Srl

    Project partner

  • Mesina Giovanni Battista

    Project partner

  • Noesis snc di Diego Mattioli e Armando Fizzarotti

    Project partner

  • Società Agricola Colle Pizzuto s.s.

    Project partner

  • Società Agricola Fonte Cupa s.s.

    Project partner

  • Società Agricola Terre de la Custodia s.s.

    Project partner

  • Società Agricola Trevi il Frantoio S.p.A.

    Project partner

  • Società agricola O.P. Aprol Perugia Soc. Coop.

    Project partner

  • Tecnologie per la Riduzione delle Emissioni Engineering Srl

    Project partner

  • Zappelli Cardarelli Maria

    Project partner